Firefly & Fysiotherapie

Plaats hier de resultaten die je met de CVS/ME behandeling boekt. Vertel hoe het vroeger was, wat je er aan hebt gedaan en hoe het nu is. Resultaten zijn belangrijk voor anderen, het geeft ze de moed om ook te beginnen en door te gaan.
firefly
Verslaafd aan het forum

Firefly & Fysiotherapie

Berichtdoor firefly » Vr Nov 14, 2003 2:58 pm

--
Laatst gewijzigd door firefly op Do Mar 10, 2005 2:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Vr Nov 14, 2003 3:11 pm

Goed nieuws zeg!!!!!

Heb je nog mijn artikel gelezen over fysio, hier een klein gedeelte:

EEN VERANTWOORD TRAININGSPROGRAMMA VOOR CVS/ME EN FMS PATIENTEN

Extra beweging (sporten) zonder de juiste begeleiding is voor CVS/ME patiënten net zo slecht als sport voor hartpatiënten die niet door een cardioloog worden behandeld of begeleid. Een groot aantal studies laat zien dat het zuurstoftransport en de productie van bio-energie bij CVS/ME patiënten ernstig is verstoord. Sporten zonder behandeling van deze stoornissen is kansloos, en levert voor zowel patiënt als fysiotherapeut alleen maar teleurstellingen op. Alleen een optimale samenwerking tussen orthomoleculair werkende artsen (therapeuten) en fysiotherapeuten kan bij de revalidatie van CVS/ME patiënten een kans van slagen hebben.

TRAININGSFORMULE VOOR CVS/ME PATIËNTEN

Uitgangspunten voor het opstellen van een trainingsprogramma

Bij de opzet van een trainingsprogramma voor CVS/ME patiënten ga ik uit van de volgende situatie:
1. Er wordt minder zuurstof opgenomen via de longen waardoor eerder naar het anaërobe proces wordt overgeschakeld. Door een zuurstof schaarste worden er voornamelijk koolhydraten verbrand.

2. Er is sprake van een HGH deficiëntie waardoor het lichaam na training slecht herstelt en trainingresultaten langer uit blijven.

3. Er is sprake van een insuline resistentie waardoor koolhydraten de celwanden minder goed passeren. Hierdoor ontstaat een ATP tekort.

4. Er is sprake van een carnitine deficiëntie waardoor vetzuren minder goed de membraam van de mitochondria kunnen passeren. Hierdoor ontstaat ook een tekort aan ATP.

Zie voor meer informatie de betreffende hoofdstukken.

Maak tijdens training alleen gebruik van het anaërobe systeem

Aërobische intensieve training is voor veel CVS/ME patiënten dan ook ronduit slecht, ook als er tussendoor een pauze wordt gehouden. Het is voor deze patiënten daarom veel verstandiger om extra te bewegen waarbij alleen het anaërobe systeem (Glycolyse en CrP) wordt gebruikt, bijvoorbeeld door gewichtheffen van lichte gewichtjes.en stretchen. Bij een lichte training kan het lichaam het melkzuur dat tijdens het glycolyse proces wordt gemaakt nog goed afvoeren.

Training hoe lang en hoe intensief?

Begin met zeer lichte gewichtjes en oefen maximaal 10 seconden, gevolgd door 60 seconden rust, gevolgd door 10 seconden stretchoefeningen en weer 60 seconden rust. Op deze wijze gebruikt u alleen de in de spieren opgeslagen ATP en creatinefosfaat (CrP) en blijft het verstoorde aërobe systeem buiten gebruik. De pauze van 60 seconden geeft het lichaam de tijd om het niveau van CrP weer in de spieren op te bouwen. Zie voor meer informatie deel: mogelijke oorzaken.
Bouw met deze basis, samen met een fysiotherapeut, een oefenprogramma op waarin alle spiergroepen aan bod komen. Neem tussen elke training twee dagen rust. Begin het programma met 2 – 3 minuten per dag, 2x per week, dat is meer dan genoeg. De lange rusttijd van twee dagen tussen de training zorgt er voor dat CVS/ME patiënten ondanks een HGH deficiëntie weer een beetje van de training kunnen herstellen. Train de eerste maanden niet langer dan 20 minuten per dag, maximaal 2x per week.

Als u een terugslag krijgt doet u te veel. Neem een paar weken pauze en start weer op met een langzamer opbouwschema. Mogelijk kunnen patiënten door een te intensieve training http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... oom.2.html schade aan het mitochondriale DNA berokkenen die permanent blijft. Daarom is het kiezen van het moment om te stoppen, het belangrijkste aspect bij training van CVS/ME patiënten. Door te veel te doen verslechtert uw situatie, waarschijnlijk blijvend.

Patiënten die nog bedlegerig zijn, of waarvoor dit programma nog te ambitieus is, kunnen beter oefeningen doen door spiergroepen aan te spannen en weer los te laten. Bouw hiermee ook een heel programma op waarbij alle spieren aan de beurt komen. Bouw ook deze oefeningsmethode langzaam op.

Is in review bij fysiotherapeuten
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Di Nov 18, 2003 9:12 am

Vuurvliegje zou je vast kunnenbeginnen met het ademhalingsprotocol:

Breathing exercise to increase 2,3 DPG
Cardiovascular adaptation to exercise at high altitude, Grover RF, Weil JV, Reeves JT

Inhale through your nose for four seconds. Hold your breath for seven seconds. Exhale through tightly pursed lips for eight seconds, creating back-pressure. You should be able to hear the air being forced out of your mouth. Do this eight times in a row, twice a day. If you feel light-headed, just do it six times, or until you begin to feel light-headed, and then build up to eight times. It takes two and a half minutes twice a day. If you're only breathing for four seconds, and you're not breathing for 15 seconds, eight times in a row, you're getting a progressive loss of oxygen in the blood, and the body interprets that as a rise in altitude. And the body starts generating 2,3 DPG. Weil and others have shown that it takes several weeks to several months to get a 2,3 DPG shift. You can detect the 2,3 DPG shift yourself very simply; if red-cell 2,3 DPG is increasing, that breath-holding will get easier and easier and easier.

Source: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Ma Dec 08, 2003 10:57 am

--
Laatst gewijzigd door firefly op Do Mar 10, 2005 2:18 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Ma Dec 08, 2003 2:53 pm

Heb je nog aan mij gevraagd of ze mijn artikel wil lezen?

Daar staat ook een admehalingsoefening in he!!

paulina
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor paulina » Wo Dec 31, 2003 12:03 am

Hoi Firefly,

Ik zit eigenlijk te hopen dat je nog een berichtje geeft van je belevenissen bij de fysio?

Ik ben net als jij braaf begonnen met ademhalingsoefeningen, voor ik ga slapen (2x) dan heb ik niet zoveel last van die lichthoofdigheid.

Ik probeer op deze manier weer wat leven in mijn lijf te krijgen, ik deed altijd al ontspanningsoefeningen, maar de ademhalingstechniek was anders, toen wisten we nog niet van FM enzo.

Ik vond die therapie die Willy noemde heel interessant en zal proberen die te bereiken, maar eerst maar eens die 4 in en 4 uit, net als jij!

Wil je nog wat laten weten s.v.p.?

Groetjes van Paulina :D

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Di Jan 20, 2004 11:21 am

--
Laatst gewijzigd door firefly op Do Mar 10, 2005 2:18 am, 2 keer totaal gewijzigd.

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Vr Feb 06, 2004 12:46 pm

--

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Zo Feb 22, 2004 8:53 am

--

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Zo Feb 22, 2004 9:16 am

--
Laatst gewijzigd door firefly op Do Mar 10, 2005 2:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Zo Feb 22, 2004 5:54 pm

firefly schreef:ik merk wel dat ik stukjes fietsen zoals naar t centrum beter volhou door de fysiotherapie. maar de weerstand verhogen is dramatisch, dan schiet mn hartslag boven de 150 en dat mag niet.

en willy, is het nou zo dat er een verband is tussen het slikken van amitriptyline en een verhoogde hartslag?? want dat menen de fysiotherapeut en ik toch echt te zien.... :-??

Amitriptyline in een dosis van 100 - 150mg negatieve bijwerkingen voor je hart, maar niet in een dosis rond de 10mg.

Ik vind dat je anders moet trainen maar dat heb ik al uitgelegd in mijn artikel over fysio en ME. Bespreek dat eens met jouw therapeut.

Ik vind dus dat een ME patient op zo'n manier moet trainen dat de hartslag niet omhoog gaat, dus meer kracht training en geen cardio.
Laatst gewijzigd door Willy op Zo Feb 22, 2004 6:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Zo Feb 22, 2004 6:34 pm

--
Laatst gewijzigd door firefly op Do Mar 10, 2005 2:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Di Feb 24, 2004 10:51 am

--
Laatst gewijzigd door firefly op Do Mar 10, 2005 2:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

firefly
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor firefly » Vr Feb 27, 2004 2:18 pm

--

goudsbloem
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor goudsbloem » Zo Mar 07, 2004 6:37 pm

Firefly, als ik het goed heb doe je niets met de info die Willy je geeft?

Terug naar “Behandelingsresultaten: Chronische Vermoeidheids Syndroom”