Behandeling met een dieet?

Plaats hier de resultaten die je met de CVS/ME behandeling boekt. Vertel hoe het vroeger was, wat je er aan hebt gedaan en hoe het nu is. Resultaten zijn belangrijk voor anderen, het geeft ze de moed om ook te beginnen en door te gaan.
Yesss
Bekende op het forum

Behandeling met een dieet?

Berichtdoor Yesss » Di Nov 15, 2005 12:11 pm

Beste mensen,

Ik ben sinds gister nieuw hier, heb me keurig voorgesteld en gebruikerstoestemming gevraagd, maar krijg nog geen toegang tot andere boards...
Het kost me ook heel veel energie om alles hier door te nemen. Dat wil ik wel graag doen, maar tot die tijd hier alvast even een vraag (mijn excuses als deze vraag wellicht al eerder is langsgekomen):

Ik heb vorige week het boekje "vechten met gerechten tegen candida en ME" gekocht. Vanaf deze week wil ik met mijn voeding hiermee rekening gaan houden (ik denk niet dat ik candida heb, maar wel CVS).

Het punt is, dat je met dit dieet erg weinig koolhydraten mag. Hebben jullie hier ervaring mee? Want; wat eet je dan? Er zit m.i. overal wel koolhydraten in.
En bovendien; je hebt koolhydraten toch ook hard nodig om juist je energie uit te halen?

Ik hoop jullie reactie te vernemen.

Groetjes,
Jessica

rabbitfriend
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor rabbitfriend » Di Nov 15, 2005 2:33 pm

Hoi,

het idee is dat je ook veel energie kunt halen uit eiwitten en vetten. Als je een tijdje bent overgeschakeld op een koolhydraatarm dieet zou je vertering zich aanpassen, zodat je meer profijt hebt van die voedselgroepen.

En het andere wat je dus gaat eten, zijn VEEL groente, VEEL eiwitten (bijvoorbeeld vis en noten) en produkten met minder koolhydraten.

op dit forum staat veel info:
http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... 620693e6f2

Je krijgt pas toegang tot andere forums (dan de ene waar je je eigen verhaal hebt gepost), wanneer je een actieve gebruiker blijkt te zijn. Dus als je meer berichten plaatst, kun je ook op andere plekken gaan kijken (na toegang voor de andere forums te hebben verkregen).

groetjes, Rabbitfriend :wink:
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Wirklich ist was wirkt. (C.G. Jung)

Yesss
Bekende op het forum

Berichtdoor Yesss » Di Nov 15, 2005 3:01 pm

Bedankt voor de link die je in je bericht hebt geplaatst!

Ik las in een van die topics dat je geen gerookte vleeswaren zou mogen... Da's dan weer lekker; ik heb gister rookvlees gekocht. Er staat namelijk in het boekje "vechten met gerechten tegen candida en ME", dat je best rookvlees mag.

Moeilijk hoor, om dit goed op gang te krijgen! :D

Bedankt voor je reactie!

rabbitfriend
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor rabbitfriend » Di Nov 15, 2005 7:15 pm

hai,

ja er zijn helaas heel wat meningen over "Het Candida dieet" :roll: . heel verwarrend. Ik raad je aan het een en ander te lezen, voor jezelf te kiezen waar je het meeste vertrouwen in hebt en je daar voorlopig aan te houden. In dit "gezondheidsspel" worden geen garanties gegeven. Zoeken dus naar datgene wat voor jouw lichaam werkt.

Succes!!!!!!!RF :wink:
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Wirklich ist was wirkt. (C.G. Jung)

emkemk
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor emkemk » Vr Nov 25, 2005 1:34 pm

Ik ben zelf ook op dieet. Gebaseerd op darmflora 'afwijkingen' en wat algemenere zaken. Ik deel je mening; het is ontzettend moeilijk om 'het juiste' te vinden en te doen. Zeker met al die toevoegingen en rommel die tegenwoordig in het eten zit.

Persoonlijk geloof ik niet in een dieet waarbij je bepaalde dingen helemaal of nooit meer mag. Het zit 'm in mijn opinie in de verhoudingen. Met koolhydraten is dat ook zo; aardappelen en rijst zijn 'natuurlijk', terwijl veel brood en pasta flink bewerkt is. De laatste zijn dus afraders maar als lasagna nu net je lievelingseten is, blijf er dan maar eens af! :D

Ik heb inmiddels ook al wat (kook)boeken verslonden met betrekking tot CVS. Vaak staan daar tips in die voor mij weer iet werken; ik weet dit omdat ik toevallig daarnaast een test heb gedaan waaruit blijkt op welke voedingsmiddelen ik een reactie krijg. Kortom; het is persoonlijk en de boeken zijn algemeen.

Misschien is het een idee om met een orthomoleculair diëtist(e) te praten. Die heeft er meer verstand van en kan eventueel ook supplementen aanraden. Misschien is een bepaalde test iets voor je om uit te sluiten welke middelen je sowieso moet proberen te vermijden.

Uiteindelijk heb ik uit alle voedingsadviezen als belangrijkste gehaald dat het eetpatroon als geheel bij mij beter kon. Meer vis, meer verse groente, minder koolhydraten en verkeerde vetten. Allemaal zo goed als vanzelfsprekend maar in mijn geval - en bij anderen denk ik ook - in de praktijk vaak niet consequent toegepast. Ik probeer dat nu wel en ik merk dat mijn spijsvertering beter is en dus minder energie vergt.

Succes, want het is geen makkelijk aspect. Zoals helaas zoveel bij CVS.

Yesss
Bekende op het forum

Berichtdoor Yesss » Vr Nov 25, 2005 7:06 pm

Bedankt voor de berichtjes.
Ik heb vandaag eindelijk een kopie van mijn dossier van de internist gekregen.

Wat ik daaruit opmaak is, dat er nog twee mogelijkheden openstaan.
Wat mijn internist betreft: borrelia serologie (dit heeft te maken met een tekenbeet). En bij de uitslagen immunologie staat een sterretje bij de uitslag van gliadine IgG as (waarde = 5,3. normale waarde = <4.5), de verwijzing vermeld:
"afwezigheid antistoffen tegen gliadine (Gluten), tTG en endomysium pleit tegen de diagnose actieve coeliakie. De gevoeligheid van deze combinatie van bepalingen is, afhankelijk van de mate van vlokatrofie, 35-100%. Bij blijvende verdenking van coeliakie en afwezigheid van IgA-antistoffen tegen gliadine (gluten), tTG en endomysium, is het zinvol IgA-deficientie uit te sluiten".

Goed, de helft heb ik op internet op moeten zoeken, ik begin nu aardig te begrijpen wat het allemaal betekent.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat mijn internist mij vertelde dat er geen afwijkende waardes waren gevonden en dat alles prima in orde is.
Dan zat ik toch nog niet zo slecht, met mijn idee om een dieet te gaan volgen tegen bepaalde intoleraties.

Nu is de vraag: wie weet waar ik voor voedselintoleranties een test kan laten doen? Kan dat via een orthomoleculair dietist/arts? Of is het zinvol om dit toch via de internist te regelen?

Jessica

marnavik
Nieuw in dit forum

Re: Behandeling met een dieet?

Berichtdoor marnavik » Do Nov 20, 2014 9:49 pm

Ik heb mijzelf laten testen op diverse voedsel intolleranties door een bloedonderzoek via de internist in het ziekenhuis.

Willy
Verslaafd aan het forum

Re: Behandeling met een dieet?

Berichtdoor Willy » Do Nov 20, 2014 10:57 pm

En? Wat kwam er uit?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Terug naar “Behandelingsresultaten: Chronische Vermoeidheids Syndroom”